Att stretcha/massera eller inte?

Ett hett ämne som pågår bland en del bloggar just nu är om hästarna ska stretchas/masseras efter ett ridpass eller inte.
Har läst bland kommentarerna bland Frejas blogg ( http://frejalindskog.webblogg.se ) och ser då att det är väldigt många som stretchar/masserar sina hästar efter ridpassen. Tänkte ta och dela med mig lite av mina åsikter.

För det första så stretchar jag inte mina hästar. Jag anser att rider man hästarna "rätt"  så ska dem håll riktigt bra ändå. Med det menar jag att man skrittar av och fram minst 10min, jag brukar skritta fram 15-20min innan varje ridpass, rider på mycket varierande underlag och i olika miljöer, så som fält, skogsstigar, asfalt och grusväg bla och att hästarna har daglig utevistelse i stora hagar med andra hästar, det tycker jag räcker gott och väl för hästarna! Men jag menar inte heller att det är dåligt att stretcha sina hästar, vet man vad man sysslar med och känner sin häst så är det ju jättebra att man kan göra det.



Däremot masserar jag insidan av Trasans bakben med Arnika Gel efter ett hårt och krävande pass, tex efter en dressyrträning. Anledningen till att jag gör detta är för att i maj 08 så sträckte hon sig i sin hage och därför masserar jag henne där så att det inte har lika stor risk att komma upp igen.

Så nu har jag skrivit lite av mina tankar & åsikter, och nu vill jag höra era! Vad anser ni om detta? Masserar/stretchar ni era hästar? Och om ni gör det, hur ofta och hur?

Kommentarer
Postat av: Karin

Precis som du skriver så tror jag inte heller att det är nödvändigt att stretcha och massera hästarna. Det är ju likadant med oss människor, alla stretchar ju inte och går inte på massage, men vi överlever ändå. Sedan är det ju en annan sak att det är skönt att stretcha och bli masserad, men det kanske inte är HELT nödvändigt, fast ändå bra om man gör det ;-)

2009-08-17 @ 12:13:56
URL: http://horzelife.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Precis, har samma tankar som dig! Min gamla ponny behöver egentligen inte stretch/massage eftersom han är fräsch som en lärka, men min gamla häst måste hållas igång genom stretch/massage för att hennes kropp ska "fungera", men unga och fräscha hästar tycker jag egentligen inte behöver... :P



Tack, din också! :D Och tack för att du nämnde min blogg i detta inlägget ;)

2009-08-17 @ 12:31:32
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: jenny

Håller med dig precis som du skriver i inlägget, jag stretchar heller aldrig mina hästar, tycker att dom klarar sig bra ändå.



Håller på att utbilda mig till hästmassör och jag tycker inte heller att man ska massera fritidshästar/tävlingshästar dagligen, annat om man vill känna sig fram om det har några spänningar, eller mjuka ut ömmande muskler.

De e bra att du maserar benet, men om du vill känna om din häst har spänningar i benet ska du massera innan ridpasset, efter så är den varm och mjuk och spänningarna känner man inte lika lätt då.



Logiskt tänkande och göra allt med måtta är det enda rätta tycker jag =)



(oj lång kommentar =P )

2009-08-17 @ 21:06:10
URL: http://jbostrom.blogg.se/
Postat av: N

Bra inlägg, har oxå haft dt där i huvudet å man ska strecha elr nt....men känner att ja har nt har tillräckligt me tid å ja gör precis som du me min ridning, så då tkr ja att han borde hålla bra :)



Haft en bra dag? :)

2009-09-16 @ 20:28:48
URL: http://blackijacki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt här:

Trackback



Design by Linda Viberg