Förbättra sitsen framför datorn!

Att sitsen är grunden i all ridning vet vi. Och att arbetet med att förbättra sitsen förenar alla ryttare, oavsett nivå eller ridgren, det vet vi också. Men att det går att skaffa en bättre sits medan man är på jobbet och sitter framför datorn - det var i alla fall nyheter för mig!

Text: Johanna Unghanse
 
Hippson har pratat med Christina, en ryttare som sedan i höstas har kombinera jobbet framför datorn på kontoret med att förbättra sin sits i ridningen. Hon sitter nämligen på en boll när hon jobbar, som tränar upp den ack så viktiga bålstabiliteten.

Hur kom du på idén att sitta på en boll?
- Jag läste i ett nyhetsbrev om en kvinna som fått plattare mage genom att byta ut kontorsstolen mot en sittboll. Det lät väldigt smart och enkelt. Jag hinner inte träna på gym, men vill så klart ändå gärna hålla mig i trim. Att kunna utnyttja tiden jag när ändå jobbar framför datorn till mag- och ryggträning tyckte jag lät som något för mig, så jag beställde en sittboll.

Så din ursprungliga plan var egentligen inte sitsen?
- Nej, jag tänkte inte på att det var samma muskler som jag använder i ridningen, utan jag tänkte snarare på "Beach 2009". Det var en ren bonus när jag upptäckte fördelarna i ridningen. Min sits är klart mycket bättre, jag är mer stabil i hela bålen och böjer mig varken i sidan eller framåt - som jag (ofrivilligt) kunde göra förut.

Hur länge dröjde det innan du märkte några resultat?
- Det tog ungefär tre månader för mig att känna att jag blivit mycket mer stabil i sitsen när jag rider och ungefär lika lång tid innan jag kände att magen faktiskt är plattare. Det är nog egentligen inte mindre fett på magen, men den känns fastare och "hårdare". Sedan vet jag inte om jag inbillar mig, men jag tycker att jag har fått bättre hållning rent generellt.

Hur ofta sitter du på bollen och hur länge åt gången?
- Jag sitter verkligen på bollen varje dag, flera timmar om dagen. Jag tror att det är därför jag har fått så bra resultat. Eftersom jag är egenföretagare behöver jag ju inte bekymra mig för vad någon annan ska tycka. En del kompisar som jag har tipsat om bollen tycker att det skulle vara pinsamt att ha den på jobbet. Men det är ju på jobbet de flesta av oss tillbringar flest timmar på en kontorsstol, så vill man ha resultat får man nog strunta i vad andra tycker.

Har du några tips till dem som vill prova?
- Ja, ta det försiktigt i början. Trappa upp långsamt. Man kan få väldigt ont i små konstiga muskler som man inte ens visste att man hade. Jag fick jätteont i svanken och trodde att det var "ryggont" innan jag började lägga ihop ett plus ett. Jag hade ju läst att man skulle få träningsvärk!
- Det kändes inte alls jobbigt att sitta på bollen så jag tänkte att jag nog kunde sitta tills det skulle kännas jobbigt ... men så var det inte. Det började som sagt göra jätteont i svanken efter några dagar och jag kopplade inte ens ihop den träningsvärken med bollen till att börja med.

Vad gjorde du då, när du fick ont?
- Då tog jag det lugnare med bollen i några dagar, tills värken gick över. Sedan trappade jag upp lite försiktigare och efter det har det gått bra. Nu har jag lärt mig att känna när jag blir trött och tappar hållningen, då tar jag en paus från bollen.

Hur tänker du använda din förbättrade sits?
- Till att bli ännu bättre. Nu när jag är mer stabil i bålen kan jag förbättra både mina vikthjälper och mina händer. Det finns ju alltid något att förbättra i ridningen och det kanske är därför man inte tröttnar!



Källa; hippson.com

Där ser man, nu ska jag genast leta fram pilatesbollen! hehe =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt här:

Trackback



Design by Linda Viberg