Är detta okej?

Så, nu kommer då det långa inlägget jag pratade om.

En grej jag har funderat på under dem senaste dagarna är hur många "missbrukar" ridhus/ridbana. Jag har varit med om flera fall, nämner absolut inga namn osv, där hästarna och ponnyerna ALDRIG får komma ut på en skogstur. Dem rids i ridhuset/ridbanan 7dagar i veckan året runt! Det längsta dem får komma ut är om dem skrittar av 5min efter passet utomhus. Visst jag vet att på vintern brukar man rida lite oftare i ridhus iom vädret, men bara för att man rider i ridhuset/ridbanan så måste man ju inte rida ett hårt ridpass? Man kan väl gå in där och bara jogga runt några varv och sen räcker det?

Jag tror även att hästar/ponnyer som får komma ut i olika miljöer håller bättre i längden. Dem bli friskare, gladare och dem mår allmänt bra av att få gå i varierande miljöer. Oftast är dem hästar som går i ridhus 7 dagar i veckan tjuriga i stallet, många av dem bits och sparkas när man håller på med dem!  Och jag själv skulle ALDRIG kunna tänka mig att sitta och nöta runt i ett ridhus 7dagar i veckan, jag vill ut i skogen, galoppera på fält, rida i snön, klättra,  ja få komma ut! En annan grej är också, behöver man träna tex dressyr, gå ut i en hage, fält, eller varför inte en stubbåker? Kan säga att det går minst lika bra att rida där än i ridhuset, om inte bättre! Trasan, Doris & Giggen går super på åkrarna, eftersom att vi har ridit på mycket fält och sånt med dem så blir dem aldrig starka eller får för sig att dem ska dra. Kan även tillägga att våra hästar är knappt rädda för nånting, inte djur, inte bilar. Dem gånger jag har ramlat av är faktiskt på en ridbana/ridhus. Plus är även att hästarna får grymt bra kondition och styrka av att ridas ut.



Sen vet jag även, i dem fallen jag har varit med om, att dem kletar på mängder med onaturliga medel på hästarna efter ett ridpass, och dem blir lindade eller har benskydd på sig. Visst, jag masserar Trasan med Arnika Gel och tar på lite Kyl Gel på benen efter ett riktigt hårt pass.
Men rider man ut ofta i varierande miljö behöver man oftast inte hålla på med massa sånt krimskrams, hästarna håller ändå.

Sådär, nu har jag fått sagt mitt, och nu vill jag jättegärna att ni säger erat! Vill gärna se hur ni tänker och ser på detta?
Tycker ni att man kan rida i ridhus/ridbana 7ggr i veckan året runt? Är det okej enligt er? Hur rider ni era hästar, rider ni ut ofta? 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Nej, det är inte okej...



Min "ridfolosofi" bygger på att variera underlag, miljöer och ridning. Man kan likväl trimma lika smycket ute i skogen, och om man har en superlydig häst ute är den ju kanonfin inne. ALLT går ju förstås inte att göra ute i skogen, men ridhus/bana kanske 2-3 ggr i veckan räcker gott och väl. Visserligen kanske det tillkommer en tävling eller träning, men det är i alla fall på en annan plats med ett annat underlag.

En annan sak är ju även att man vill ju inte rida på för mycket böjt spår heller, det är ju jätteviktigt att kunna rida på rakt spår med.

Apropå skritten anser jag att det är den viktigaste gångarten (bortsett från galoppen, eftersom jag är hoppryttare), och underskattas. Vi har 30 minuters skrittväg till ridhus, vilket jag egentligen tycker är toppen. Då slarvas det inte med fram och avskrittning, men ibland kanske det känns (om vädret är taskigt)... En skrittdag i veckan är också toppen, istället för att låta dem stå helt!



Lite spontana tankar som poppade upp =)

2009-08-14 @ 10:25:57
URL: http://hoppryttarinnan.blogg.se/
Postat av: Elli

Håller med helt! Det är ju jättemånga hästar som också blir halta osv av att bara gå i ridhuset.

2009-08-14 @ 16:10:12
URL: http://bailenagleanna.blogg.se/
Postat av: Danai

Håller oxå med! Hästarna rids alldeles för mkt p böjt spår, antagligen för att RYTTARNA helt enkelt inte vill klarar av eller inte tänker på att rida på raka spår.



Däremot så använder jag alltid benskydd på mina hästar, alltså inte i hagen, men när jag rider. Tycker att det är ett enkelt o bra sätt att skydda dem på, speciellt i skogen. Därmed inte sagt att ja inte rejsar runt på åkrar oh rider runt på stigar som var i bruk 100 år sen ;) Men jag själv känner mig säkrare när hästarna har dem på.



Sen så håller jag iprincip med dej när det gäller linimenten o alla smetgrejer oxå, förutom att jag oftast brukar låta dom stå med de på natten, så att man kyler om det har blivit någon liten bristnig eller något sånt nånstans när man har ridit :) Men jag lindar dom iprincip aldrig, det tycker jag bara känns rätt fjantigt, om jag får säga så^^



Men allmänt sett håller jag helt med dej! Hästar som int går ute i ordentliga hagar o bara rids på grus/sand håller inte för de störra påfrestningarna på tex gräs eller hårdde underlag! Senorna är ju liksom inte vana vid den ansträngningen! Så det är jättebra att du tar upp det!!

2009-08-15 @ 00:05:30
Postat av: Sandra svarar

Elli; Ja precis! Många blir ju det, det tar ju på benen att bara rida på böjt spår och runt på en fyrkant.



Danai; Mm, sen det där med benskydden, skrev lite konstigt om det, men jag menar att dem går med det i hagen, står med det på natten osv, självklart har jag det när jag rider ut osv! :p

Men tack för kommentaren, den var jättebra! =)

2009-08-15 @ 16:14:33
URL: http://sandrapandras.blogg.se/
Postat av: viveca paulsson

Du har så rätt Sandra. Att rida i ridhus 7/ggr i veckan är INTE att föredra. Att rida ute i vilket väder som helst ger starka hästar och man kan träna dressyr överallt ute. En fördel är att man får mer framåtbjudning i skogen eller på ett fält. Och sen att hoppa över en stock i skogen och klättra mycket. Hästar älskar det. Jag själv är aldrig i vårt ridhus kanske 2-3 gånger om året. Jag fördrar skogen eller utebanan. Kramar Viveca

2009-12-28 @ 17:24:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt här:

Trackback



Design by Linda Viberg