Veckans tips; åttvolten

Veckans tips denna gång blir en övning, nämligen "åttvolten"!


Haha, jag vet att volterna är ojämna :p

Iaf, åttvolten kan man rida i alla gångarter, och man kan variera storlekarna på volterna i princip nästan hur mycket som helst beroende på vart man rider den. Detta är en övning som passar nästan alla hästar, och den är användbar för alla! Övningen går ut på att lösgöra hästarna samt att få dem att vara rättställda i respektive volt. Man kan väldigt lätt anpassa den här övningen till alla individer, iom att den kan ridas i både skritt, trav & galopp och att man även kan variera storlek på volterna. Jag brukar rida den på ungefär 8m i skritt, 10m i trav och 15-20m i galopp. Sen beroende på dagsformen och hästen jag sitter på så ändras ju det såklart. I galoppen kan man antingen byta galopp på "medellinjen" eller så rider man den andra volten förvänd, det blir även lite svårare. Jag brukar rida det sistnämda.

Betyg:





Alltså, enligt mig en toppenövning! Rekommenderar den starkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt här:

Trackback



Design by Linda Viberg