Dubbla täcken?

En grej jag tänkte på härom dagen var att det är väldigt många som låter sina hästar gå med dubbla täcken.
Ska jag vara ärlig tycker jag inte alls om det, men detta är som sagt min åsikt och alla har sina egna personliga åsikter. Men anledningen till varför jag inte gillar att hästar ska gå med dubbla täcken är att dem får ofta skav, eftersom de understa täcket oftast läggersig snett och dras bakåt mot rumpan av det övre täcket. Detta gör ju då att det blir väldigt stramt framme vid bringan och hästen kan ju då få skav av spännena. Sen tror jag heller inte det är så bekvämt för dem, tex. skulle du vilja gå med dubbla dunjackor?


Inte så bra bild, men :p

Våra hästar går aldrig med dubbla täcken, varken inne eller ute. Jag tycker hellre det är bättre att lägga ner lite mer pengar på att köpa flera olika täcken. Till exempel så har alla 3 hästarna två vintertäcken, ett riktigt tjockt och ett litet tunnare. Detta gör ju att är det kanske 0 grader till -5 grader kan dem ju ha det tunnare, men blir det kallare en -5 så kan dem ha det tjockare. Likadant är det med stalltäcket, ridtäcket osv.

Vad tycker ni om dubbla täcken? Går era hästar med dubbla täcken? Isf varför tycker ni det?

Tar emot allas åsikter, inga åsikter är dåliga!



Kommentarer
Postat av: Warnmark -bloggen för dig och din häst

Mina går aldrig med dubbla täcken. Tycker inte om det eftersom att, precis som du skriver, det undre glider bakåt och kan ge skav ;/



Har en utlottning i bloggen, kolla in http://warnmark.blogg.se/2009/november/utlottning.html#comment =)

2009-11-13 @ 13:09:32
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: zabbe

dem ger inte skav om det är rätt storlek.

2009-11-15 @ 23:38:35
URL: http://zabbbes.blogg.se/
Postat av: Jojjo

Våran shettiskille får gå med dubbla täcken när det är riktigt kallt, men det beror på att han är väldigt frusen av sig och skakar annars. Tyvärr görs det ju inte riktigt tjocka shettistäcken och då har man inte så mycket val. =)

2009-12-28 @ 12:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt här:

Trackback



Design by Linda Viberg