Sommarbete

Bellas blogg pågår det en liten disskussion om ens hästar går på bete eller ej, och hur länge osv. Tänkte att jag skulle ta och följa upp hennes disskussion lite här på bloggen. =)

Våra tre hästar går ALLTID tillsammans, dem går inte att skilja på! När man ska hämta dem står dom nästan alltid precis intill varann och går alltid i rangordningen till grinden, så söta är dem, :p Men iaf, är det lagom varmt i slutet av maj brukar vi inviga dem i beteshagarna, men låter dem bara gå några timmar i början så att deras magar får vänja sig. Därefter bygger vi på så dom får gå lite längre varje dag. Sedan i slutet av juni/ början av juli går dem ute dygnet runt. Vi brukar ta in dem ungefär när skolan börjar sen.

Jag tycker personligen att det är djurplågeri att inte låta hästarna gå på sommarbete, men med det menar jag inte att de måste gå ute dygnet runt under vissa månader. Men jag tycker iaf att de ska få gå i en sommarbeteshage några timmar om dagen. De måste få vara hästar också. Ridbanor, ridhus och tävlingar är inte deras hemmiljö, deras hemmiljö är stora gröna hagar med sina kompisar. Sedan finns det ju såklart undantag. Det finns ju hästar som inte tål gräs, fångproblem osv. Men min åsikt är iaf att hästarna ska få gå på sommarbete. =)

Vad tycker ni? Går era hästar på bete? Hur länge?

Dela gärna med er av era åsikter!

Kommentarer
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

SV: Fast Heron vill man inte direkt gå på ;)

2009-11-04 @ 21:26:18
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA

Jag tycker det är viktigt att hästarna ska få vara bara häst några veckor och gå på bete. Att gå i en flock, utan människor och leva livet. Hur underbart kan inte det vara?

Jag som står på en träning/tävlings anläggning kan bli så sur på dem som har sina tävlingshästar som inte låter dem ta en paus ibland och bara vara häst. Nej under sommaren har stackars hästarna på sig täcken och grejer i värmen och går i små mini hagar helt ensamma. Jag förstår att tävlingssäsongen är igång då. Men hästarna är väl värdiga en paus iallafall. Iallafall få gå på bete men bli ridna varje dag. För de tappar inte konditionen eller liknande om de blir ridna VARANNAN dag eller liknande. Varje dag är inte viktigt.

2009-11-04 @ 21:28:52
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Elin

Tycker också hästar ska få tillgång på bete under sommaren. Min häst gick på bete from maj tom september i år. Men då fick han vila och ridas :)

2009-11-05 @ 09:24:52
URL: http://elinpamlin.blogg.se/
Postat av: Rasmus & Nils

Nice blogg!

2009-11-05 @ 14:52:38
URL: http://wellsknack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt här:

Trackback



Design by Linda Viberg