Framridning - en viktig del

När man tävlar så är framridningen/ framhoppningen extremt viktig tycker jag. Det är på framridningen man kan känna efter om hästen lyssnar framåt och tillbaka, lösgöra hästen osv. En häst som är lagom lösgjord och lyssnar både fram och tillbaka på framridningen har genast mycket bättre förutsättningar för att göra bra ifrån sig inne på banan. Har man en dålig framridning märker man faktiskt att hästen presterar sämre, iaf gör mina det. En himla bra övning är "förvänd öppna" och den använder jag på båda mina hästar på framridningen, både på hopp och dressyrtävling. Den förvända öppnan fungerar så att man gör som en vanlig öppna, fast man gör den förvänd, alltså att framdelen är på spåret och bakdelen utanför och huvudet är alltså ställt in mot väggen/staketet. Den är övningen gör under på hästarna, tro mig. De blir grymt lösgjorda och lyhörda för ryttarens hjälper. Denna övning kan man göra i alla gångarter och jag brukar även lägga in volter så blir det ännu lite svårare och hästen måste bli ännu mer uppmärksam. =) Visar en väldigt dålig gjord bild på ur jag brukar rida den;


ojoj vad jag är bra på paint :p

Tänkte även bara tillägga en sak: Tänk på att man kan aldrig lära hästen en ny rörelse på framridningen, utan tänk på att man måste vara väl förberedd innan, framridningen är endast till för att känna efter hur hästen känns och köra igenom rörelserna snabbt! ;)


Hur brukar ni rida fram till tävling? Hur viktigt tycker ni det är med en bra framridning?

Kommentarer
Postat av: Felicia

Du är helt underbart duktig i paint ;)

2009-10-30 @ 15:03:56
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Det är inte min :P Men jag har hand om honom nu i 3-6 månader medans hans ägare är i England :)

Men man tackar :D

2009-10-30 @ 19:51:40
URL: http://bornlate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt här:

Trackback



Design by Linda Viberg