Rollkur

Tänkte skriva ett nytt åsiktsinlägg, nämligen om det omtalade "rollkur".

Det är nog inte många som missat det omtalade ämnet rollkur. Detta uppmärksammades när man såg den flerfaldige OS-guldmedaljören Anky van Grunsven rida sin häst Salinero på framridning.

Jag har lite blandade åsikter om denna s.k ridformen. Jag ser väldigt mycket upp till Anky och beundrar henne, och jag har svårt att tro att hennes hästar skulle kunna prestera så bra gång på gång om de mådde dåligt (psykiskt & fysiskt..) av denna ridform. Dock tycker jag att det ser inte speciellt trevligt ut för hästen alls! Jag brukar själv rida mina hästar lite överställda men verkligen inte så pass mycket. Anledningen till att jag gör detta är att hästrana blir extremt lösgjorda och får en superfin rörelsefrihet i bogarna framförallt. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att rida mina hästar såhär!

Som sagt, lite blandade åsikter.. Vill gärna höra era också!!


Kommentarer
Postat av: Emeli

Dock så bygger inte hästen rätt muskler om den går innanför, så det borde du sluta med.



Sedan så får hästarna väldigt mycket svårare att andas, så enligt mig är rollkur djurplågeri, du kan ju tänka dig hur mycket man måste hålla hästen i munnen för att få den gå sådär, och sedan så rider de ju på kandar med. Nej, fy.

2010-06-16 @ 15:38:07
URL: http://solitarymoment.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt här:

Trackback



Design by Linda Viberg