kondition

Malin önskade att jag skulle skriva om hur man bäst bygger upp hästens kondition, så självklart ska ni få det! =)

* Många och långa skritturer!


Att skritta mycket bygger upp enormt mycket kondition. Man kan även då passa på att gå själv så bygger man själv kondition. Två flugor i en smäll alltså! Brukar alltid lägga in en skrittdag i veckan då jag tycker det är viktigt, dels då för konditionen men även för att hästen ska få slappna av i musklerna ordentligt och bara få lulla runt lite och njuta! =)

* Galopp i intervaller!

Att galoppera i både korta och långa intervaller bygger även det upp konditionen. Det bästa är att göra det ute i naturen, gärna på en lite kuperad grus/gräsväg. Så variera mycket, ibland 5 långsamma galoppsprång. Skritt. 15 snabba galoppsprång. Skritt. 2 galoppsprång. Långsam trav. 50 galoppsprång osv. Det är super att göra det och hästen kommer snabbt upp i flås och blir varm. Brukar göra detta 1-2 gånger i veckan och då ute på en skogs/grusväg.

* Klättring!

Även att klättra hjälper, både för styrka i bakbenen och kondition. Och här; Ju längre och brantare, desto bättre! Dock får det inte vara för brant, för då blir det skada istället för nytta. Även här kommer hästarna upp i flås och får jobba lite! Men jag tycker det är viktigt att dem skrittar upp, släpp inte iväg dem. Att trava eller galoppera upp ger inte lika mycket som att skritta upp, så låt dem kämpa lite!

* Tempoväxlingar & övergångar!

Mycket tempoväxlingar & övergångar är väldigt bra. Det bästa är om du har en ritkigt lång väg så du bara kan ligga på rakt framåt och variera dig.

När har man lyckats?

Enligt mig kan man inte få för bra kondition utan detta tycker jag alltid ska ingå i hästens planering. Men i början kommer hästen flåsa och bli varm extremt fort, men efter några veckor kommer den knappt bli andfådd vid samma sorts arbete. Och då kan du öka på kraven lite till och så vidare. När hästen inte flåsar och blir varm under ett mellanhårt pass och fortfarande har krafter kvar efter ett konditionspass tycker jag att man hsr lyckats med sin planering!




Vad tkr ni? Hur brukar ni bygga upp konditionen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt här:

Trackback



Design by Linda Viberg