Ang. bett

Fick några önskemål på inlägg så tänkte skriva om ett nu! Om bett, vad jag använder för några osv.

Har faktiskt inte så mycket att skriva om det, då jag bara använder tränsbett. Trasan har vanligt tredelat både i dressyr och hopp och Texas har tredelat i dressyren och tvådelat i hoppningen. Jag har aldrig någonsin ridit med något annat bett än tränsbett faktiskt, dels gillar jag inte skarpa bett, dels har inte mina hästar behövt det.

Min ena hopptränare (som jag tränar doris för) tycker jag ska betsla upp Doris, hon är ju lite stark i hoppningen. Men grejen är att hon bara är så på träning, på tävling sköter hon sig prima. Men det kommer nog bli bättre när hon får hoppa varje vecka när vi får våra hinder. Sen kan vi inte betsla upp henne heller, då hon har 26 stygn inuti munnen och det är extremt ömtåligt och hon är väldigt öm där. Detta hände på sommaren 05 om jag minns rätt, alltså var hon bara tre år. Hon fastnade i staketet på ngt sätt, och fick panik och röck till och då kom en sån trästople flygandes rakt emot henne och smockade henne där vid munnen. Så fick hon panik och började såklart springa. Och det var ju elrep (som tur var var inte strömmen på an ngn konstig anledning) så det brände ju upp henne i munnen.

Var ingen kul syn att komma till stallet och se det, så veterinären kom ut och fick sy henne. Så hela det året var ju nästan borta, kunde rida lite i slutet på bettlöst träns. Så just därför kan vi inte betsla upp Doris, men jag vill inte det heller.

Nu kommer jag säkert få skit för detta
, men detta är mina åsikter och ni andra har era egna, right?
Jag gillar inte skarpa bett, verkligen inte. Min vision är att alla hästar kan ridas på vanligt enkelt tränsbett. Om man bara kämpar och ger sig dän för det, så går det. Vad vet jag, Doris hade kanske gått bättre på ett skarpare bett? Men när det inte ens är något alternativ får man lösa det på annat sätt.  Jag har fått jobba Doris extremt mycket i dressyren, och markarbetet. Hon förlorade ju sitt viktigaste utbildningsår när hon skadade munnen så hon är lite efter i sin utbildning. Men, efter mycket tid på henne i dressyren är hon inte lika stark längre. På tävlingen är hon lika lugn och lydig som vilken annan häst.

Så mina åsikter är att skarpa bett är inte ett alternativ, i värsta fall det absolut sista alternativet. Jag tycker man ska kunna rida hästarna på vanligt tränsbett och jobba dem ordentligt från början och innan man stressar iväg i hoppnigen, se till att dressyren fungerar! Alla hästar kan faktiskt gå lugnt, okej, kan väl finnas undantag, men nästan alla kan lära sig att bli lugna och harmonsika utan skarpa bett.
Jag menar, hur trevligt är det att se spända, oharmoniska, rädda hästar som knappt vet själv vart den ska ta vägen uppbetslade med äckligt skarpa bett och en hård hand!?
Sen menar jag inte att alla som har skarpa bett sliter och drar, absolut inte, det finns många ryttare som kan ha en mjuk hand. Men då tycker jag även dem borde kunna rida på samma sätt med ett tränsbett.

Okej, nu orkar jag inte skriva mer, haha :p Släng in era åsikter folket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din åsikt här:

Trackback



Design by Linda Viberg